Ben Heisterkamp (69), eigenaar van fourniturenzaak Zig Zag, ziet dat de verkoop van fournituren verschuift naar online webshops.
Anna Livia de Kort
2 februari 2021, 14:27
Wat betekent de lockdown voor uw zaak?
“Het vervelendste is dat ik nu het contact met de klanten moet missen. Omdat we dicht zijn, zit een praatje er met mensen die binnenkomen helaas niet meer in. Die gezelligheid is al jarenlang de kracht van de winkel. Ook huur ik normaal twee stallen op de Ten Katemarkt, maar daar mag ik niet meer staan omdat ik geen essentiële producten verkoop.”
Hoe gaat de komende tijd eruitzien?
“Ik hoop dat we over een aantal weken weer iets meer mogen, bijvoorbeeld dat we weer op de markt kunnen staan. Maar dat zie ik nog niet snel gebeuren. We zijn vooral bang dat de verkoop van de fournituren nog meer verschuift naar online. Klanten bestellen gedurende deze tijd op websites zoals AliExpress. Al gebeurde dit voor de coronaperiode ook steeds meer: mensen vroegen mij om advies, maar bestelden de producten vervolgens online bij groothandels.”
Heeft u nog creatieve inzichten gekregen door de situatie?
“Eigenlijk niet. Tot het einde van de lockdown staan we stand-by voor klanten die bellen voor een bestelling. Als zij iets nodig hebben, kan ik zo op de fiets springen en geef ik de producten dan buiten de winkel aan de klant. Tijdens de eerste lockdown verkochten we honderden meters smal elastiek, omdat mensen zelf mondkapjes gingen maken.”
Hoe houdt u de moed erin?
“Het blijft een lastige tijd. Ik merk om me heen dat iedereen er langzamerhand wel klaar mee is. Ik maak een paar keer per week een rondje op de Ten Katemarkt. Daar kom ik altijd klanten tegen die wat opbeurends zeggen. Zo spreken ze de hoop uit dat de zaak voorlopig niet gaat stoppen.”
Wat is het eerste wat u gaat doen als de boel weer wordt versoepeld?
“Ik zou vorig jaar april met de hele familie naar Curaçao gaan, maar dat ging niet door. Het lijkt me leuk om later alsnog te gaan, samen met mijn kinderen en kleinkinderen. Gewoon lekker even op vakantie.”